۱۴۰۲ دی ۶, چهارشنبه

فیلم پندتنگ: چینی نازک وحدت و یگانگی

 فیلم مالزیایی دیستوپیایی پندتنگ یا مهاجران از شب 21 دسامبر سال جاری روی یوتیوب گذاشته شده است. این اولین فیلم مالزیایی است که با کمک مالی مردمی ساخته شده و به منظور ترویج پیام فیلم و جلوگیری از سانسور آن، تمویل کنندگان تصمیم گرفتند تا فیلم را به صورت رایگان در یوتیوب بگذارند.

این فیلم در زمانی می گذرد که دو ایالت صباح و ساراواک از مالزی جدا شده و مالزی نیز از لحاظ قومی دچار تفکیک شده و هر قوم در یک ناحیه کنترل شده زندگی می کند. اقوام مختلف حق معاشرت و داد و ستد با یکدیگر ندارند و اگر شخصی به فردی از قوم دیگر کمک نموده یا فردی از قوم دیگر را پنهان کند، به عنوان خائن شناخته شده و محکوم به 25 سال زندان می شود. خانه ها هر چهارشنبه مورد تلاشی قرار می گیرد تا مطمئن شوند کسی به شخصی از قوم دیگر پناه ندهد.

فیلم پندتنگ راجع به یک خانواده چینی به نام خانواده وونگ است که بهشان دستور داده می شود تا به یک خانه دورافتاده در یک کمپونگ / قریه نقل مکان کنند، جایی که قبلا یک خانواده مالایی زندگی می کرده. آن ها به زودی متوجه می شوند یک دختر بچه مالایی به صورت پنهانی در آن خانه زندگی می کند. واکنش اعضای خانواده وونگ، بقیه ماجرای فیلم را می سازد.

آقای وونگ، تنها کسی است که از ابتدا به جداسازی قومی رای داده و با آن موافق است ولی شان-همسرش، مخالف آن بوده و دخترشان هو، دلش برای هم صنفی های مالایی و هندیش تنگ شده است. در حالی که شان، هو و بابی می خواهند به دختر مالایی کمک کنند، اما آقای وونگ مخالف است تا زمانی که زنش تصمیم می گیرد تا رانندگی کامیون یاد گرفته و سعی کند دختر را به صورت قاچاقی به محله مالایی ها فرستاده و او را از مرگ نجات دهد. شان به شوهرش می گوید: ترجیح می دهم به زندان بروم تا اینکه فرزندانم را طوری بزرگ کنم که "بد" و "خوب" را از یکدیگر فرق نتوانند.

فیلم نه تنها چالش های قومی را مطرح می کند، بلکه چالش های مذهبی را نیز مطرح می کند. در جایی آقای وونگ به زنش می گوید: غذای ما حلال نیست، اما زنش دلیل می آورد که گوشت در غذا وجود ندارد ولی شوهرش دوباره استدلال می کند چون غذا توسط آن ها که غیر مسلمان هستند، پخته شده برای دختر مالایی حلال نیست و نباید اصراری کند که دختربچه با آن ها غذا بخورد.

دو سال پیش در جریان افزایش سیلاب ها، یکی از وزرای پیشین امور مذهبی مالزی از مردم سیک بابت اهدای غذاهای گیاهی به سیلاب زدگان مسلمان سپاسگذاری کرد و گفت: مردم سیک، رژیم غذایی گیاهی داشته و گوشت نمی خورند. به خاطر همین غذاهایشان حلال است و مالایی ها با خیال راحت می توانند بخورند.

دیدن فیلم پندتنگ را به همه پیشنهاد می کنم. این فیلم می تواند برای ماها که خسته از فرستادن "تاجیک به تاجیکستان، ازبک به ازبکستان و هزاره به گورستان" هستیم، هم درس هایی راجع به مبارزه برای وحدت و یگانگی داشته باشد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

فیلم پندتنگ: چینی نازک وحدت و یگانگی

  فیلم مالزیایی دیستوپیایی پندتنگ یا مهاجران از شب 21 دسامبر سال جاری روی یوتیوب گذاشته شده است. این اولین فیلم مالزیایی است که با کمک مالی ...