۱۴۰۰ فروردین ۳, سه‌شنبه

بهای آزادی بیان

فیلم زندگی نامه ای The People vs. Larry Flynt محصول سال۱۹۹۶ راجع به لری فلینت ناشر مجله پورنوگرافی هاسلربه کارگردانی میلوش فورمن است . لری فلینت، به عنوان قهرمان ناشناخته آزادی بیان در امریکا شناخته می شود که بارها به خاطر اتهام توهین و افترا و ترویج هرزگی/فحاشی به دادگاه رفته است. 
لری فلینت می گوید:"قتل، غیر قانونی است و ممکن است به خاطر عکاسی از صحنه قتل، جایزه پولیتزر بگیرید ولی سکس، با اینکه قانونی است اما به خاطر عکس گرفتن از آن به زندان می افتید". حتی به عکاسی که نمی خواست از واژن زنش عکس بگیرد، گفت: "همون خدایی که باور داری زن و مرد را آفریده، این زن و واژنش را آفریده".
وکیلش هم در دادگاه می گوید: "شخصا از مجله هاسلرخوشش نمی آید ولی به خاطر حفاظت از آزادی های مدنی، وکالت لری فلینت را قبول نموده و توضیح می دهد: ما یک کشور آزادیم که بهای آزادی ما تحمل و مدارا نسبت به مجلاتی مثل هاسلر و پلی بوی است تا انتخاب کنیم این مجلات را بخریم یا داخل سطل آشغال بیاندازیم. بدون این ها آزادی ما معنا ندارد".
مجله هاسلر پس از انتشار عکس برهنه ژاکلین کندی مشهور شد. لری فلینت، عکس برهنه ژاکلین کندی را از عکاسی به قیمت ۱۸ هزار دلار خرید و پس از انتشار آن عکس، یک شبه میلیونر شد. همسر لری فلینت پس از محاسبه فروش مجله، به او می گوید: "شلوارت را بکش پایین"، لری می پرسد: "برای چه؟" و او در جوابش می گوید:" چون تا به حال با یک میلونر نخوابیده ام".
لری فلینت پس از ملاقات با خواهر جیمی کارتر، خود را مسیحی اعلام کرده و غسل تعمید می دهد. اما زمانی که پس از یکی از دادگاه ها، لری و وکیلش مورد سوءقصد قرار می گیرند و لری فلینت برای همیشه فلج می شود، خود را بی خدا اعلام می کند و در دادگاهی حاضر نمی شود تا به کتاب مقدس قسم بخورد.
یکی از بزرگترین دعواهای حقوقی فلینت با یک کشیش بود که در مجله هاسلر راجع به اولین دیت او نوشته و گفته بود:"او با مادرش خوابیده". دادگاه طنز مجله هاسلر را براساس وقایع ندانست و لری فلینت را از اتهام توهین برایت ساخت ولی به خاطر جریحه دار کردن احساسات کشیش، لری فلینت محکوم به پرداخت ۲۰۰ هزار دلار گردید اما دادگاه عالی در سال ۱۹۸۸ آن را هجو سیاسی با حمایت قانون اساسی خواند. لری فلینت از تصمیم دادگاه استقبال نمود زیرا هرزگی/فحاشی از دهه ۱۹۳۰ روی رمان اولیسیس اثر جیمز جویس ممنوع شده بود. لری فلینت پس از آن گفت: "وقتی قانون از فردی مثل من محافظت می کند، از همه شما محافظت خواهد کرد زیرا من بدترین هستم".
لری فلینت یک امپراطوری ۴۰۰ میلیون دلاری پورن با مجله هاسلر شامل استریپ کلاب ها و فروشگاه های بزرگسالان ساخت و عمرش را وقف مبارزه با اتهامات توهین و افترا و ترویج هرزگی/فحاشی در دادگاه ها نمود. او ۱۰ فبروری امسال بر اثر نارسی قلبی در سن ۷۸ سالگی در خانه اش در لس آنجلس درگذشت.
 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

فیلم پندتنگ: چینی نازک وحدت و یگانگی

  فیلم مالزیایی دیستوپیایی پندتنگ یا مهاجران از شب 21 دسامبر سال جاری روی یوتیوب گذاشته شده است. این اولین فیلم مالزیایی است که با کمک مالی ...